FORMAT RANCANGAN PERNIAGAAN
Perbezaan tujuan menulis Rancangan Perniagaan mengakibatkan kepada kelainan
dalam format satu Rancangan Perniagaan daripada yang lain. Di antaranya,
institusi kewangan mempunyai format rancangan perniagaan mereka tersendiri.
Namun demikian, isi kandungannya tetap sama, cuma bezanya mungkin dari segi
persembahannya. Rancangan Perniagaan yang formal mengandungi perkara-perkara penting
seperti berikut (Ismail et al., 2008):-
Ringkasan Eksekutif atau
Abstrak
Bahagian ini merupakan antara bahagian terpenting dalam rancangan
perniagaan kerana ia ditulis untuk meyakinkan pembaca tentang potensi projek
yang bakal diusahakan. Ringkasan eksekutif ditulis antara satu hingga dua
halaman dan diletakkan selepas halaman tajuk. Bahagian ini menerangkan
rancangan perniagaan secara menyeluruh yang merangkumi maklumat ringkas
mengenai tujuan rancangan perniagaan disediakan, maklumat mengenai barangan
atau perkhidmatan yang ditawarkan, justifikasi terhadap pemilihan projek dan
potensi projek.
Pengenalan
Dalam aspek pengenalan pula, pengenalan mengandungi lokasi perniagaan,
tarikh perniagaan dijalankan serta menyatakan jenis perniagaan yang dijalankan.
Pengenalan juga merupakan latarbelakang dan corak industri perniagaan yang
diceburi. (maklumat perlu disokong dengan fakta-fakta yang sebenar dan
realistik). Pengenalan juga merupakan profil perniagaan yang menerangkan
maklumat latar belakang perniagaan seperti maklumat penubuhan dan pemilikan
perniagaan.
Tujuan
Nyatakan dengan jelas tentang tujuan penyediaan rancangan perniagaan.
Sebagai contoh, penyediaan rancangan perniagaan untuk memohon sejumlah
pembiayaan modal atau tapak perniagaan dari SME
Bank. dan sebagainya. Tujuan perlu dinyatakan dengan jelas agar gambaran
tentang perniagaan dapat difahami.
Latar belakang Perniagaan
Terdapat beberapa maklumat yang perlu ada dalam latar belakang perniagaan.
Antara maklumat-maklumat yang perlu ada adalah seperti nama perniagaan, alamat
perniagaan, alamat surat-menyurat, nombor telefon, bentuk perniagaan, kegiataan
utama, tarikh mula atau hendak memulakan perniagaan, nombor pendaftaran
perniagaan, modal permulaan, nama bank dan nombor akaun bank.
Latar Belakang Pemilik
Terdapat beberapa maklumat yang perlu ada dalam latar
belakang pemilik. Antara maklumat-maklumat yang perlu ada adalah seperti nama
penuh, nombor kad pengenalan, umur, jantina, alamat tetap, nombor telefon,
taraf perkahwinan, kursus yang pernah dihadiri, kemahiran, pengalaman,
pekerjaan sekarang dan perniagaan lain yang pernah diceburi.
Latar Belakang Projek
Bagi latar belakang projek pula maklumat mengenai lokasi perniagaan perlu
dinyatakan, sebagai contoh kedudukan fizikal projek, alamat perniagaan. Aspek
lain seperti bangunan dari segi jenis struktur, keadaan, bentuk, saiz serta
nilai bangunan perlu dinyatakan dengan jelas.
Rancangan Organisasi
Rancangan organisasi merangkumi aspek-aspek pengurusan dan pentadbiran
perniagaan peniagaan terutama aspek pengurusan pekerja dan yang berkaitan
dengan perundangan yang perlu dipatuhi bagi membolehkan perniagaan beroperasi
lancar dan sah. Antara komponen yang perlu ada dalam rancangan organisasi
adalah pernyataan misi dan objektif organisasi. Bagi struktur organisasi pula
perlu disediakan dalam bentuk carta organisasi. Jadual jawatan dan bilangan
tenaga pekerja juga perlu diselaraskan dan dinyatakan dengan jelas.
Rancangan Pemasaran
Bahagian ini menghuraikan perancangan dan strategi pemasaran yang bakal
dilaksanakan. Rancangan pemasaran merupakan aspek kritikal dalam sesebuah
perniagaan yang boleh menentukan kejayaan perniagaan tersebut. Antara kandungan
rancangan perniagaan adalah penerangan produk dan perkhidmatan yang ditawarkan
dengan mengaitkannya dengan kehendak dan keperluan pengguna, saiz pasaran dalam
bentuk unit jualan atau Ringgit Malaysia atau kedua-duanya sekali. Selain itu
juga, senaraikan status kekuatan serta kelemahan mereka dan nyatakan bahagian
syer pasaran yang dicadangkan dan pesaing-pesaing utama. Ramalan jualan bulanan
untuk tahun pertama perniagaan dan ramalan jualan tahunan untuk tahun ke 2 dan
ke 3 turut dinyatakan. Nyatakan bentuk jualan samada secara tunai, kredit atau
kedua-duanya sekali. Strategi pemasaran yang akan digunakan bagi mencapai
jualan yang diramalkan. Contoh strategi barangan, strategi harga, strategi promosi dan strategi edaran.
Rancangan
Pengeluaran atau Operasi
Bahagian ini hanya perlu disediakan bagi perniagaan berbentuk pemprosesan
atau pengeluaran. Proses pengeluaran disediakan dalam bentuk carta aliran
proses bagi membolehkan pengusaha menggambarkan operasi yang akan dijalankan.
Jumlah unit pengeluaran atau jam operasi perniagaan dilakukan dengan
berpandukan ramalan jualan dalam Rancangan Pemasaran. Selain itu juga,
keperluan bahan mentah bulanan perlu dinyatakan dalam satu jadual.
Rancangan
Kewangan
Bahagian ini adalah mustahak kerana ia mempunyai semua maklumat kewangan
yang terkandung dalam Bahagian Pentadbiran, Pemasaran dan Operasi. Maklumat ini
perlu untuk menyediakan Kos Perlaksanaan Projek bagi mengetahui jumlah
keseluruhan kos yang akan terlibat dalam memulakan projek. Rancangan kewangan juga adalah untuk
merancang bagi mendapatkan sumber-sumber kewangan bagi membiayai perlaksanaan
projek tersebut. Dengan itu perlulah disediakan Sumber Pembiayaan Projek bagi
meramal dan mengetahui kedudukan kewangan perniagaan dengan menyediakan Penyata
Aliran Wang Tunai. Keseluruhan kedudukan
kewangan pada akhir tahun perakaunan dapat diketahui dengan menyediakan Kunci
Kira-Kira. Selain itu juga dalam bahagian rancangan kewangan juga perlu
disediakan Jadual Susut nilai Aset Tetap, Jadual Bayaran Balik Pinjaman (jika
ada) dan Jadual Bayaran Ansuran Sewa Beli (jika ada).
Jadual
Perlaksanaan Projek
Jadual ini disediakan untuk menunjukkan peringkat-peringkat kejadian yang
akan berlaku terhadap perniagaan apabila perniagaan dilaksanakan. Pada
kebiasaannya ia menunjukkan kemajuan operasi daripada peringkat idea kepada
kenyataan. Jadual ini dipersembahkan dengan menggunakan carta yang akan
menunjukkan dengan jelas kesemua aktiviti-aktiviti yang akan dibuat, bila
aktiviti itu akan dilakukan dan bagaimana pula kaitan di antara
aktiviti-aktiviti.
Rumusan
Berikan kenyataan yang menyakinkan pihak-pihak tertentu mengapakah projek
ini perlu diteruskan atau pinjaman perlu diberi atau lesen perlu diluluskan dan
sebagainya.
Lampiran dan
Dokumen Sokongan
Antara maklumat dan dokumen sokongan
yang perlu dilampirkan ialah profil dan latar belakang kakitangan
pengurusan penting, analisis mengenai risiko dan andaian-andaian yang digunakan
ushawan dalam membuat perancangan. Sekiranya ada, perlu disertakan
dokumen-dokumen bagi menyokong sesuatu kenyataan yang dinyatakan dalam badan
utama Rancangan Perniagaan. Contohnya seperti Memorandum dan Tatacara
Persatuan.
No comments:
Post a Comment