Tuesday, November 19, 2013

Rancangan Perniagaan




Menurut Tengku Akhbar (2006), perancangan perniagaan ialah suatu rangkaian aktiviti yang disempurnakan berulang-ulang. Aktiviti-aktiviti yang dilakukan ialah persekitaran perniagaan, penetapan misi dan objektif, perumusan strategi, pelaksanaan strategi dan kawalan strategik. Perniagaan yang tidak mempunyai penyataan misi akan terdedah kepada pembaziran sumber dan masa kerana cuba menjalankan operasi perniagaan tanpa arah.

Menurut Syarifah Akman (2007), menyatakan rancangan perniagaan dihasilkan sebagai satu mekanisme bagi syarikat menjalankan perniagaan yang kompleks dan mencabar. Syarikat-syarikat yang beroperasi dalam pelbagai industri hari ini menghadapi pelbagai cabaran dalam persekitaran ekonomi yang sedang pesat membangun. Mereka perlu mengekalkan dan meningkatkan daya saing dalam pasaran dengan nilai tambah ekonomi bagi membantu perniagaan supaya maju dan dinamik. Salah satu elemen yang membantu perniagaan mencapai kejayaan dalam pasaran yang diceburi adalah rancangan perniagaan yang mantap dan berkesan.

Rancangan Perniagaan adalah satu dokumen perancangan yang membentangkan segala matlamat yang hendak dicapai dan bagaimana hendak mencapainya dalam masa yang ditetapkan (Jamaluddin, 2013). Ia juga adalah satu dokumen penting bagi seseorang usahawan sebagai garis panduan setiap kali berurusniaga. Sesuatu idea perniagaan yang dirancang seumpama resepi sesuatu masakan beserta proses penyediaannya yang akan mematikan hasil yang diharapkan boleh dipersembahkan atau dipasarkan kepada pengguna.

No comments:

Post a Comment